Prowadzenie działalności zwłaszcza w branży transportowej wymaga wykupienia tzw. OC przewoźnika. Jest to ubezpieczenie przeznaczone specjalnie dla tych przedsiębiorców, którzy wykonują usługi transportu towarów. Obejmuje ochronę przewożonych towarów od ich utraty, uszkodzenia lub zniszczenia. Co istotne ochrona firmy obejmuje okres od samego odbioru ładunku aż po jego przekazanie odbiorcy. Zobaczmy zatem na co zwrócić uwagę przy zakupie ubezpieczenia OC przewoźnika?
Umowna dobrowolność wykupienia OC przewoźnika
Jeśli chodzi o OC przewoźnika, nie jest ono bezwzględnie wymagane tak, jak to jest w przypadku ubezpieczenia komunikacyjnego. Jednak ewentualne straty, na jakie mogłaby się narazić firma tracąc, bądź uszkadzając ładunek, sprawiają, że żaden z przedsiębiorców transportowych raczej nie rezygnuje z jego zakupu. Pełna nazwa ubezpieczenia, czyli OC dla przewoźnika drogowego (w skrócie OCPD) jest polisą, które towarzystwa ubezpieczeniowe opracowują pod konkretną firmę transportową bez względu na fakt, czy działają jako jednoosobowa firma, czy przedsiębiorstwo spedycyjne. Tak też jest w naszym przypadku. Przygotowując ofertę, zawsze dbamy, aby warunki polisy zawsze odzwierciedlały profil działalności firmy, chroniąc maksymalnie interesy przedsiębiorcy.
OC przewoźnika krajowe i międzynarodowe
Gdy firma transportowa działa na rynku międzynarodowym, właściciele muszą zdecydować się osobno na wykupienie OC w ruchu krajowym oraz ubezpieczenie OC w ruchu międzynarodowym. Dobrą informacją jest jednak fakt, że jeśli specyfika firmy polega głównie na przewozie międzynarodowym, a jedynie wyrusza ona z Polski, firma może poprzestać na wykupie jedynie OC przewoźnika międzynarodowego.
Zgodnie z przepisami Ustawy Prawo przewozowe (art. 80-87) ochrona ubezpieczenia OCPD zależna jest ściśle od propozycji danego towarzystwa ubezpieczeniowego i wyłączenia oraz zakres polisy będą różnić się w poszczególnych zakładach, dlatego zawsze dbamy o zapoznanie się klienta z warunkami szczegółowymi polisy dostępnymi w OWU, aby uniknąć sytuacji, w której możliwe do wystąpienia zagrożenia w firmie transportowej nie będą objęte ubezpieczeniem.